C++ Wskaźniki na obiekt
cFoo* pFoo // pFoo wskaźnik na obiekt cFoo
pFoo = new cFoo //
//tworzenie nowego obiektu:
// *przydzielenie odpowiedniej ilości pamięć dla naszego obiektu
// *wywołanie konstruktora klasy
CLamp* pLamp1 = new CLamp // stworzenie nowego obiektu klasy CLamp i stworzenie do niego wskaźnika pLamp1
CLamp* pLamp2 = pLamp1 // przepisanie drugiego wskaźnika pLamp1 do obiektu klasy CLamp
Wskaźnik na obiekt jest jedynie odwołaniem do niego. Wykonanie przypisania do wskaźnika może więc co najwyżej skopiować owo odwołanie, pozostawiając docelowy obiekt całkowicie niezmieniony
- > operator wyłuskania dla wskaźników
pLamp1 -> Wlacz(); // wywołanie metody klasy CLamp za pomocą wskaźnika pLamp1 dla obiektu, który ten wskaźnik wskazuje
Operator kropki (.) pozwala uzyskać dostęp do składników obiektu zawartego w zmiennej obiektowej
Operator strzałki (->) wykonuje analogiczną operację dla wskaźnika na obiekt.
Łączność pomiędzy obiektami
Sposób, w jaki łączą się obiekty : jeden z obiektów powinien posiadać pole, będące wskaźnikiem na drugi obiekt. Ów drugi koniec łącza może, jak wiemy, istnieć w dowolnym miejscu w pamięci, co więcej - możliwe, jest, by "dochodził do niego więcej niż jeden wskaźnik".
pFoo = new cFoo //
//tworzenie nowego obiektu:
// *przydzielenie odpowiedniej ilości pamięć dla naszego obiektu
// *wywołanie konstruktora klasy
CLamp* pLamp1 = new CLamp // stworzenie nowego obiektu klasy CLamp i stworzenie do niego wskaźnika pLamp1
CLamp* pLamp2 = pLamp1 // przepisanie drugiego wskaźnika pLamp1 do obiektu klasy CLamp
Wskaźnik na obiekt jest jedynie odwołaniem do niego. Wykonanie przypisania do wskaźnika może więc co najwyżej skopiować owo odwołanie, pozostawiając docelowy obiekt całkowicie niezmieniony
- > operator wyłuskania dla wskaźników
pLamp1 -> Wlacz(); // wywołanie metody klasy CLamp za pomocą wskaźnika pLamp1 dla obiektu, który ten wskaźnik wskazuje
Operator kropki (.) pozwala uzyskać dostęp do składników obiektu zawartego w zmiennej obiektowej
Operator strzałki (->) wykonuje analogiczną operację dla wskaźnika na obiekt.
Łączność pomiędzy obiektami
Sposób, w jaki łączą się obiekty : jeden z obiektów powinien posiadać pole, będące wskaźnikiem na drugi obiekt. Ów drugi koniec łącza może, jak wiemy, istnieć w dowolnym miejscu w pamięci, co więcej - możliwe, jest, by "dochodził do niego więcej niż jeden wskaźnik".
Komentarze
Prześlij komentarz